nrp nieuws

De A15

16/04/2018

Vincent van Rossem

Mijn vrouw en ik waren met het autootje naar Dordrecht gegaan om naar Jongkind te kijken. Een groot schilder, die net als Van Gogh door de Fransen wordt beschouwd als een Fransman. Monet heeft het impressionisme in feite van hem afgekeken. De magie van beeldende kunst is altijd weer een ongekend genot. Geestverruimend, om eens een ouderwetse term te gebruiken. En het Dordrechts Museum is nog niet onder de voet gelopen door de internationale terreur van het toerisme.

Maar de autorit van Texel naar Dordrecht en terug viel niet mee. Vooral niet omdat wij ons goed kunnen herinneren dat het nog stil was op de Nederlandse wegen. Mijn rijbewijs dateert uit 1968. De navigatie voerde ons op de heenweg nog gewoon over de Van Brienenoordbrug, de A16 met een kwart miljoen auto’s per dag. Dat heeft niets meer te maken met fijn ouderwets autorijden. Op de terugweg was er blijkbaar aanleiding om de heer en mevrouw Van Rossem via de A15 naar de Botlektunnel te leiden, ten westen van Rotterdam. Dan besef je ineens wat het betekent om oud te worden. Ik wist niet dat zoiets bestaat in Nederland. Het was een woensdagmiddag, 14.30 uur, en over de immens brede weg stroomde in beide richtingen een onafgebroken brei auto’s. Tegenwoordig staat in elke autotest hoeveel CO2 het kreng produceert per kilometer. Over het vrachtverkeer lees je nooit iets, dat zijn geen sjoemeldiesels maar echte diesels.

In Dordrecht logeerden wij in Hotel Bellevue met spectaculair uitzicht op het kruispunt van drie grote rivieren. Ook daar was het druk. Grote vrachtschepen in beide richtingen, ook gedurende de nacht. En je kon goed ruiken dat die schepen niet door een elektromotor werden aangedreven. Minstens twee keer per uur passeerde er een enorme bak met steenkool. Ook op het IJ bij Amsterdam is dat een bekend gezicht.

Het was voor mij toch wel weer een openbaring om te ervaren hoe het eigenlijk zit met de CO2. Om maar niet te spreken over fijnstof. Kort voor ons uitstapje had Samson een rapport aan Wiebes overhandigd waarin wordt gepleit voor een verbod op de verkoop van HR cv ketels in 2020. Samson was in het Journaal, het leek wel of hij Jezus had gezien. De ellende in Groningen wordt nu misbruikt om een hetze tegen aardgas en zeer zuinige keteltjes te voeren. Maar de warmtepomp is vooralsnog geen realistisch alternatief en afvalwarmte is gewoon een vorm van meeroken.

Natuurlijk moeten architecten en installateurs hun best doen om het energiegebruik van gebouwen te beperken. Dat doen ze ook, met succes. Maar heeft die hysterische anti-gas lobby ook een visie op dat waanzinnige verkeer? Ik moet de eerste grote vrachtwagen nog op een accu van de Maasvlakte naar Duitsland zien rijden. En gaan we dan ook die steenkool vervoeren met een zeilschip? De essentie van het probleem is niet dat HR keteltje van een bejaard echtpaar in een goed geïsoleerde woning. De essentie van het probleem is onze manier van leven, onze nationale economie. Het moet fundamenteel anders, maar juist dat is voor beroepspolitici onvoorstelbaar. 

NRP omdat het nieuwe vastgoed er al staat