nrp nieuws

NRP ontbijtsessie Hostmanship: De kunst van de ander te blijven zien

29/05/2019

Joost van Hattum, die de training Hostmanship verzorgt

Op donderdagochtend 23 mei stond om half 8 ’s ochtend voor NRP FORUM-leden een ontbijt klaar op het nieuwe hoofdkantoor van Coen Hagedoorn in Amersfoort. Zij kwamen bijeen voor de NRP FORUM-ontbijtsessie over Hostmanship.

Lang niet alle deelnemers aan het ontbijt kenden elkaar al, dus werd er veel kennis met elkaar gemaakt en werden achtergronden, opdrachten en ervaringen met elkaar gedeeld. Na het ontbijt heette Luuc Rutgers NRP FORUM-lid en werkzaam bij Coen Hagedoorn iedereen nogmaals welkom en nam de aanwezigen mee voor een korte rondleiding.

De deelnemers werden meegenomen naar de derde verdieping waar een aantal van de afdelingen werden getoond. Hier mochten we onder meer meekijken naar hoe een digitaal model werd opgebouwd op basis van ingemeten gegevens. Ook de ruime en lichte opzet van het gebouw werd tijdens de rondleiding duidelijk.

Service is wat je geeft, hostmanship is hoe je dat laat voelen

Na het ontbijt, de rondleiding en een tweede kop koffie was iedereen fris en alert genoeg voor de training Hostmanship van Jeroen van Hattum. Hij begon de training niet alleen met een woordelijk welkom, maar gaf iedereen ook wat sinasappelbloesemsap op de handen bij wijze van welkom. Hostmanship gaat namelijk verder dan service stelt Jeroen. Service is wat je geeft, hostmanship is hoe je dat laat voelen. Maar wat de ene persoon als prettig ervaart, kan voor de ander als veel te overdreven voelen. Het is daarom belangrijk om er achter te komen wat degene die je voor je hebt zoekt en dit ook te zien. Goed hostmanship is de kunst van de ander te blijven zien.

De ander echt blijven zien

De ander echt blijven zien is voor een aantal deelnemers zeer herkenbaar, zeker wanneer in renovatieprocessen bewoners moet worden verteld dat zij tijdelijk hun huis moeten verlaten. De trainer geeft aan in zulke situaties eerst naar de relatie te kijken en hier op in te zetten. In plaats van meteen in het procesverhaal te schieten.

In een hoog tempo lichtte Jeroen van Hattum op interactieve manier de basis van goed hostmanship toe en brachten we deze met een aantal oefeningen in praktijk. De belangrijkste lessen:

  • Behandel mensen niet zoals jij behandeld wilt worden, maar juist zoals zij behandeld willen worden
  • Probeer eerst menselijk contact te leggen met degene die tegenover je staat, in plaats van gelijk het proces in te duiken. Hiermee laat je begrip voor een situatie zien, dat wordt gewaardeerd
  • Bij het toepassen van hostmanship is het goed om eerst naar de missie en het doel van de organisatie te kijken. Dat is het startpunt voor het toepassen van hostmanship in je organisatie
  • Hostmanship mag niet onnatuurlijk aanvoelen. Je kunt van buiten niet zijn wat je van binnen niet bent.

NRP omdat het nieuwe vastgoed er al staat