Partner in Beeld

Interview met Dennis Rutges

Rutges Vernieuwt

dennis-rutges-vernieuwt-nrp

RutgesVernieuwt, specialist in onderhoud en renovatie, heeft recentelijk verschillende samenwerkingen geïnitieerd met onder andere het Renovatiekompas als resultaat. Ik spreek met directeur Dennis Rutges over samenwerking, waardecreatie en vernieuwing in de renovatie- en transformatiesector. Waar liggen de kansen en valkuilen bij samenwerking?

Door: Maurits van Putten

Kunt u iets vertellen over de samenwerkingen die u recentelijk bent aangegaan? 

We hebben gemerkt dat onze opdrachtgevers, corporaties, zorginstellingen en scholen, mede door de druk vanuit Den Haag en vanuit maatschappelijke verantwoordingszin, steeds meer aan het transformeren en renoveren zijn. Onze klant wil daarbij een goed eindproduct om duurzaam te kunnen exploiteren en daarbij niet meer dan €40.000 per grondgebonden woning besteden.

We worden echter vaak geconfronteerd met het feit dat de vooraf opgestelde grove begrotingen niet in de pas lopen met de uiteindelijk daadwerkelijke kosten. Er moest dus eigenlijk iets ontwikkeld worden waarmee de opdrachtgevers hun aanvraag anders kunnen organiseren en waarbij ze direct inzicht krijgen in de mogelijke scenario’s en bijhorende kosten.

‘Door samen te werken en krachten te bundelen kun je veel meer tempo maken’

 

Je kunt als bedrijven dan allemaal een eigen product of dienst ontwikkelen, waardoor je heel veel energie in een vergelijkbaar product steekt, of je steekt de koppen bij elkaar. Dat laatste hebben we gedaan met Era ContourSmits Vastgoedzorg en Hemubo. Door samen te werken en onze krachten te bundelen, zowel financieel als in capaciteit, kun je meer tempo maken in je ontwikkeling. En de klant heeft keuze!

Wat is het product dat  heeft ontwikkeld?

Een van de producten die we hebben ontwikkeld is “Beter op de Meter”. Hierbij kan voor €30.000,- tot 80% bespaard worden op de energierekening van rijwoningen. Dit product is een onderdeel van het online Renovatiekompas.

Het Renovatiekompas is een openbaar toegankelijke webapplicatie waarin de klant binnen 10 à 15 minuten inzicht krijgt in wat een renovatie kost, welke mogelijkheden er zijn en hoe lang de renovatie zal duren. Bovendien krijgt de klant inzicht in de exploitatielasten na renovatie. Wij zoeken in het Renovatiekompas naar investeringen die een significante waardeverbetering oplevert. Met het renovatiekompas vinden klanten dus een balans tussen waarde en investering die bij hen past.

De tool is gericht op projecten vanaf 30 woningen. We richten ons dus echt op de grotere opdrachtgevers zoals woningcorporaties.

Wat is de toegevoegde waarde van het Renovatiekompas voor de transformatie- en renovatiemarkt?

De tool is vrij toegankelijk, iedereen die dat wil kan er gebruik van maken en inspiratie opdoen. De voorbereidingsprocessen van projecten kunnen veel sneller gaan, waardoor energie en kosten bespaard kunnen worden. Wat we natuurlijk hopen is dat opdrachtgevers de toegevoegde waarde ervaren en onze expertise verder willen gebruiken bij de uitwerking en realisatie van hun renovatie- en exploitatieopgaven.  

Is het netwerk van het NRP hierbij van toegevoegde waarde geweest? En zo ja, waardoor?

De toegevoegde waarde van het NRP netwerk is dat je elkaar toch iets vaker ziet dan gebruikelijk. Hierdoor wordt je ook geïnspireerd door de ideeën van andere partners. De frequentie van het contact helpt daar zeker bij. Zonder NRP had het langer geduurd en was het misschien moeilijker geweest.

‘Wij laten ons inspireren door de AgriFood sector en KLM Engine Services’

 

Het is een tendens dat bedrijven zich steeds breder oriënteren en laten inspireren, brancheoverschrijdend netwerken. Kijkt u als directeur van RutgesVernieuwt ook over de grenzen van uw eigen branche en zoekt u daarbij actief naar samenwerkingen?

Ja, als RutgesVernieuwt zitten wij in een samenwerking met een van onze opdrachtgevers. En daarbij laten we ons begeleiden en inspireren door iemand die uit de AgriFood komt. De AgriFood-sector loopt een aantal jaar voor op de bouw. Daar kunnen wij dus enorm veel van leren. Bijvoorbeeld op het gebied van productieketens. De samenwerking vind plaats op meerdere vlakken: onderlinge afspraken, productie, productieprocessen, planning etc. Dat is ontzettend interessant.

Op welke wijze probeert u de kennis en inzichten die u opdoet uit deze samenwerkingen te integreren in uw eigen bedrijf?

Wat we vooral zien, bijvoorbeeld bij KLM Engine Services, waar we ook een samenwerking mee hebben, is dat het productieproces heel nauwkeurig wordt vastgelegd. Zo kan heel precies berekend worden hoe de productielijn loopt, waardoor je veel effectiever kunt rekenen en produceren. Dat proberen wij ook in onze processen te integreren en inzichtelijk te maken voor onze klanten.

Inmiddels is onderhoud, renovatie en vernieuwing veel meer dan dak- en gevel- en schilderwerk. In eerdere gesprekken noemt u planontwikkeling, bewonersbegeleiding, beheer, veiligheid, energie, leefbaarheid,  toekomstwaarde, en milieubelasting. Hiervoor zorgen brengt kosten met zich mee. Hoe stelt u de zorg voor deze woonthema’s af met uw opdrachtgever?

Wij hanteren het Kwaliteit in Balans (KiB) principe. Er is veel te doen geweest over de verhouding geld en techniek. Maar geld en techniek zijn beide middelen waarmee je resultaten op relevante woonthema’s kunt verbeteren. Als het gaat over renovatie en transformatie moet je veel meer nadenken over de waarde die je creëert. We zouden meer waardegestuurd moeten werken en minder budgetgestuurd. Waarde moet je eigenlijk in verhouding zien met je inspanningen, daarbij moet je kijken welke middelen je nodig hebt. Wij adviseren onze klanten daarin ook.

‘We moeten meer waardegestuurd gaan werken’

 

U bent inmiddels 15 jaar directeur bij RutgesVernieuwt en bekend met transities en innovaties in de renovatiesector. Wat zou u mee willen geven aan andere partners en bedrijven?

Mijn ervaring is dat nu veel meer mensen zeggen: er is meer urgentie, dus wij gaan ook meer samenwerken. Dat moedigen wij zeker aan, maar je moet je realiseren dat je als gehele organisatie de transitie naar samenwerken moet “doorleven”. Je kunt kennis in huis halen, boeken lezen en tools aanschaffen, maar dat is niet genoeg. Je moet echt doorleven, ervaring opdoen. Echte innovatie is moeilijker dan mensen denken, daar moet je continue aan werken. Het is eerder een proces van opeenvolgende stappen, dan van plotse schokkende revoluties. Samenwerken en de elektronische en digitale wereld helpt ons de opeenvolgende innovatie stappen sneller te maken.

Contactgegevens:

Rutges Vernieuwt
rutgesvernieuwt.nl

Dennis Rutges
algemeen directeur


linkedin

  • Delen:

NRP omdat het nieuwe vastgoed er al staat